
Odpowiedni dobór kół lub zestawu kołowego gwarantuje poprawne działanie oraz długą żywotność. Niewystarczająca wiedza oraz bardzo duży wachlarz produktów powoduje, że często dobierane są nieodpowiednie koła - skutkuje to szybszym zużyciem i dodatkowymi kosztami w przyszłości (np. przy eksploatacji i konserwacji lub wcześniejszej konieczności wymiany). Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek i informacji, na co zwrócić uwagę przy zakupie zestawu kołowego.
Należy rozważyć, na jakie warunki będzie wystawione koło. Główne parametry to:
1. Rodzaj podłoża, po którym koło będzie się toczyć.
Niewłaściwy dobór bieżnika spowoduje szybkie jego zużycie. W tabeli znajdują się najczęściej występujące rodzaje podłoża oraz materiały bieżni, które są dla nich najbardziej odpowiednie:
Rodzaj podłoża | Materiał bieżnika |
Kafelki | Poliuretan / guma |
Asfalt | Guma |
Wylewka pokryta żywicą | Poliuretan / guma |
Wylewka surowa | Guma |
Metal perferowany | Guma |
Podłoże chropowate | Guma |
Należy również zwrócić uwagę na materiał, z którego został wykonany bieżnik. Koło wykonane z miękkiego bieżnika (miękkiej gumy, opony pneumatycznej) będzie generowało mniejszy hałas niż koło wykonane z twardego bieżnika (żywicy, poliamidu).
2. Warunki pracy, w których koło będzie pracowało.
Trzeba przeanalizować czy dany zestaw będzie wystawiony między innymi na deszcz, który może powodować korozję koła – wtedy trzeba wybrać zestaw kołowy z obudową nierdzewną i kołem wykonanym z tworzywa. Innym czynnikiem jest miejsce pracy – np. w lokalach gastronomicznych, gdzie wymagany jest wysoki poziom czystości, występuje wilgoć oraz używane są silne środki chemiczne, niektóre z zestawów kołowych będą narażone na przedwczesne zniszczenie. W miejscach gdzie panuje wysoka temperatura, najlepszym wyborem będą koła wykonane z wysokoodpornej piasty, a bieżnik z tworzywa termoodpornego. Warto zwrócić uwagę na rodzaj bieżnika, gdyż niektóre materiały mogą zostawiać widoczne ślady na podłożu.
3. Obciążenie i ciężar wpływają na obniżenie wytrzymałości danego koła lub zestawu.
Jeżeli dobieramy koło bądź zestaw kołowy bazując na nośności, musimy zastanowić się nad rozmieszczeniem kół. W celu wyliczenia minimalnej wytrzymałości danego koła lub zestawu, posługujemy się wzorem:
L=(Q+N)/K [kg]
gdzie:
- L-nośność koła lub zestawu kołowego [kg],
- Q-ładunek,
- N-ciężar wózka [kg],
- K-współczynnik rozmieszczenia [Rys.1].
Rys.1
Na przykład, dla pierwszej płyty o K=3, przyjmując że ciężar wózka wynosi 20 kg, a ciężar ładunku 100 kg, obliczenie wytrzymałości będzie wyglądało następująco:
L = (20 kg + 100 kg) / 3 = 40 kg
W tym przypadku minimalna nośność dla pojedynczego koła powinna wynosić 40 kg.
Inne czynniki wpływające na wytrzymałość koła to:
- obciążenie dynamiczne,
- drgania podczas poruszania,
- chropowatość powierzchni,
- przeszkody,
- większe prędkości,
- uderzenia,
- częstotliwość użycia wózka.
Należy zawsze wybierać koła o większej nośności niż tej wynikającej z obliczeń, ponieważ przez powyższe czynniki optymalnie wyliczona nośność może nie wystarczyć na długotrwałe użytkowanie.
4. Manewrowość – należy uwzględnić jak często będziemy manewrować wózkiem.
Najbardziej popularnym wyborem jest wózek z czterema zestawami kół, gdzie z przodu wózka jest zestaw kołowy w skrętnej obudowie (umożliwia on zmianę kierunku jazdy), natomiast z tyłu są zestawy kół na płycie stałej (dzięki czemu mamy pewność, że nasz wózek będzie poruszał się w obranym kierunku).
Jeżeli naszym priorytetem jest wysoka manewrowość wózka (na przykład, kiedy nie ma wystarczająco dużo miejsca do swobodnego przemieszczania się), optymalnym wyborem będą cztery zestawy kołowe w skrętnej obudowie. Podobne rozwiązanie stosujemy, kiedy wózek ma się poruszać tylko w jednym kierunku – wtedy stosujemy cztery zestawy kołowe na stałej płycie. Dostępne są także modele wyposażone w obudowę z hamulcem, dzięki której możemy zatrzymać wózek i zabezpieczyć przed przemieszczaniem sie.